Thursday, July 10, 2008

Pemuda kita hari ini..


Saya sempat menghadiri Kem Pengawas SMKBK, atas jemputan Cikgu Rohanom, Guru Lembaga Pengawas (mak usu saya) untuk sama-sama mengikuti kem ini. Ikut hati malas nak pergi... Tapi memikirkan anak-anak maksu yang masih kecil-kecil dibawanya sekali... saya pun setuju join sekali.



Kem kali ni.. di Sungai Sedim Top Tree Walk. Memang best tempatnya.. Dengan kemudahan yang menarik.. aktiviti yang mencabar...

Abseiling, Flying fox, berjalan sepanjang 925m melalui titi gantung besi... (Sempat join sekaki... free..lak tu)... ape pun.. agak kecewa tak dapat nak berkayak.. merentasi waterfall dan juram-juram yang mencabar fizikal... dah semangat dah... tapi.. sebab tak ada skill berkayak di kawasan bahaya... pihak resort tak benarkan... tak per la...

Sebenarnya dalam keseronokan mengikuti kem ini, banyak yang saya pelajari.. berhadapan dengan anak-anak remaja dari usia 13 - 17 tahun.. Rata-rata semuanya memiliki telefon bimbit... mak aii... mahal2 pulak tu... kalah kita yang tua ni.. saya tak menyalahkan teknologi yang ada, cuma anak-anak muda tak bijak menggunakan teknologi ke arah yang diredhai... tapi bijak menggunakannya ke arah yang tidak berfaedah... Siapa yang patut disalahkan? ibubapa yang terlalu memewahkan anak-anak? Mungkin. Tak salah sebenarnya kita mengejar kemodenan, cuma biarlah seiring dengan ajaran agama... mungkin itu satu sudut yang mak ayah lupa nak beri... kemewahan dari sudut didikan agama... Seingat saya, ayah hanya belikan saya handset pada usia 18 tahun, bila belajar kat luar. Itupun sebab tak call family selalu... mak bising. Bukan malas nak call tapi tak ada ruang nak call pakai public phone sebab kena beratur panjang... kenapa? Apalagi pasangan kekasih tengah bergayut memadu cinta.(Zaman tu tak ramai yang ada handset)

Bercakap tentang handset ni... satu istilah yang cukup sinonim...bila ada hanset.. mesti tak lari dari budaya couple... Sedih saya melihat adik-adik peserta perempuan ISLAM yang datang kem hanyut dengan dunia. Topik perbualan sepanjang hari mesti tak lari dari isu couple. "Eh akak Nadia dah couple dengan budak tu dah lama maner?" "Alah baru 3 bulan... Nabila lagi hebat dah setahun tau... depa nak celebrate ulang tahun percintaan depa nanti" Sebak saya dengar... Satu perasaan malu langsung tak kelihatan dari air muka mereka terhadap saya selaku orang luar, yang yang jelas kelihatan cuma rasa bangga tak terhingga bila diri dilabel mempunyai kekasih hati. Depan cikgu pun mereka tak kisah..

Tak cukup dengan pergaulan, isu pemakaian pun menjadi isu... Sakit mata memandang... Cikgu-cikgu tak larat nak tegur... Mungkin inilah hasil ISLAM HADHARI kot...

Jika pengawas yang merupakan antara organisasi kepimpinan tertinggi sekolah pun masih banyak perlu dibaiki dari sudut sahsiah dan etika, bagaimana pula keadaan pelajar-pelajar lain yang dipimpin? Perkara ini tak dapat dibendung walaupun mereka masih berada dibawah jagaan mak ayah. Apa akan berlaku bila mereka jauh dari mata mak ayah nanti? Sambung belajar, kerja di bandar? Waktu itu, mereka lebih bebas berbuat sesuka hati.. Mak ayah tak nampak... Jika tegur.. takut melenting.. Dah besar.. Masa kecil-kecil.. tak lentur baik-baik.. akhirnya mak ayah kena bedal balik. Wahai mak ayah... tak sayang ke kat anak- anak?

Bila berhadapan dengan situasi begini.. saya rasa sangat bersyukur diberi ruang oleh ALLAH untuk menerima hidayahNYA. Rasa syukur tak terhingga, adik saya masih terkawal dan terhindar dari budaya sebegini... Terima kasih YA ALLAH kerana memegang utuh hati kami..

Namun, jauh disudut hati... rasa risau dan bimbang... walaupun belum berkahwin...bagaimanalah keadaannya bila saya sendiri mempunyai anak-anak? Bagaimana dengan anak-anak saya nanti? Adakah mereka akan berhadapan dengan situasi yang lebih dahsyat dari keadaan realiti hari ini... nauzubillah... Ya ALLAH..peliharalah zuriat-zuriatku nanti...

Kepada semua ibu bapa.. didiklah anak-anak dengan ilmu agama, pakaikan mereka dengan pakaian ISLAM, didik akhlak mereka dengan akhlak ISLAM, pastikan hidup mereka dengan keindahan ISLAM... ISLAM IS THE WAY OF LIFE... selamatlah golongan manusia itu jika hidup dengan ISLAM.. (pesanan ini ditujukan pada sahabat2 yang dah walimah dan dah jadi abi dengan ummi... yang belum.. pun boleh bersiap sedia.. pilihlah pasangan yang cinta ALLAH



~Hidup mulia dengan ISLAM~




No comments: